Parkeren in Italië

6 juni 2014 - Agrigento, Italië

Gisteravond zijn we de stad Marsala gaan verkennen. De grootste uitdaging is het om te parkeren. We vonden een grote parkeerplaats waar we meteen aangeklampt werden door een Italiaan die zij dat we geen parkeerkaartje moesten kopen omdat hij wist waar je gratis kon staan tegen een bijdrage voor zijn 4 kinderen. Ik wilde dat niet en ben op zoek gegaan naar het betaalautomaat. Die bleek stuk (zou die man daar iets mee te maken hebben?). Hij bleef aanklampeen totdat de politie toevallig vlak bij ons parkeerde, toen was meneer ineens verdwenen. Ik had er geen veilig gevoel bij, dus doorgereden op zoek naar een andere parkeerplaats. We kwamen uit bij een openbare parkeergarage. Helaas geen kaartjesautomaat, maar een kraskaart kopen bij de tabacci, wat maar liefst 50 cent kost. Die onder de ruit en op naar de stad. Totdat Irene bij de uitgang zag dat het parkeerterrein om half tien sloot met slagbomen. Wij de auto weer gepakt en verderop in de straat gezet. Daarna aan het welverdiende eten.

Ik kon het kalfsvlees in citroensaus niet weerstaan, het smaakte heerlijk. En Irene ging aan de verse pasta met verse tonijn. Daarna de stad nog even doorgelopen. Het was een aardige stad, maar heeft ons niet weten te raken.

Vanochtend lekker buiten ontbeten en een spelletje carcassone gedaan. Daarna onderweg naar de opgravingen uit de oudheid. Het is een warme dag voor deze tijd van het jaar, we hebben de 30 graden aangetikt. We hebben onszelf verwend door een rondtour te maken op het terrein met een elektrisch aangedreven golfkarretje. We waren echt onder de indruk van de grootsheid van de ruines, echt de moeite waard. En in deze tijd is het nog niet echt toeristisch, dat maakt het helemaal mooi.

Na een broodje gegeten te hebben op een bankje op de pier weer een ijsje genomen. Helaas was de gelato al limone maar een 7- waard. Na gisteren met ook een 7- wordt het weer tijd voor een topper!

De rit naar Agrigento duurde nog 1,5 uur. De Italianen zijn hier wel zeikerds met snelheidsbeperkingen. Op heel veel plaatsen mag je maar 50, zoals op alle bruggen en in de tunnels. Geen Italiaan die zich er aan houdt natuurlijk! Als je echt 50 gaat rijden toeteren ze zich suf ;)

We zitten in een net hotelletje op loopafstand van de acropolis van Agrigento. Die staat voor morgenochtend op het programma. Vanavond zijn we de stad gaan verkennen. Agrigento is zeker een gezellig stadje, vol leven. We hebben heerlijk gegeten iets buiten het centrum. Verreweg het beste vlees tot nu toe!

Toen we terug kwamen bij de auto bleken er twee mensen dubbel geparkeerd te hebben naast ons, we konden met geen mogelijkheid weg. Mooie gelgenheid om ook onze toeter eens goed uit te proberen! Gelukkig kwamen de twee anderen vrij snel, waardoor we weer naar ons hotelli konden.