Keramische kippen

7 juni 2014 - Piazza Armerina, Italië

Lieve allemaal,

Vandaag gaan we van Agrigento naar Piazza Armerina. Alweer ons een na laatste hotel. Tijd vliegt voorbij. Natuurlijk ook een goed teken. Het ontbijt is weer prima, de meneer in het hotel vindt het geloof ik maar vreemd dat Irwin vraagt of we ook buiten mogen ontbijten. Nee dat is echt niet mogelijk.

Als eerste staat vanochtend de Vallei dei Templi op het programma. Volgens de boekjes zouden deze nog mooier zijn dan de opgravingen waar we gisteren waren dus we zijn benieuwd! Ze liggen ongeveer bij ons om de hoek, dus met een paar minuten zijn we er al.

De tempels zijn inderdaad mooi en we hebben ook een mooi uitzicht over de omgeving. Maar we vonden de tempels/opgravingen bij Selinunte beide indrukwekkender. Dat kwam met name omdat we daar ook op en tussen konden lopen. Hier is het wel mooier gerestaureerd, maar is het wel netjes met een hek afgesloten. We hebben in ieder geval een lekkere wandeling in de benen en weer mooie dingen gezien voordat we via de supermarkt onze reis van vandaag beginnen!

De duurt ongeveer 2 uur. Wat mij op is gevallen dat eigenlijk alle wegen prima onderhouden zijn. Het is echt prima rijden. Sommige wegen zijn natuurlijk wel wat smaller, maar er zijn bijvoorbeeld bijna geen kuilen in de weg etc. In het noorden is er een tolweg, dus dan zou je denken dat dit de best onderhouden weg is, maar eigenlijk doen de wegen in het zuiden er niet voor onder. Ook tanken was hier weer wat goedkoper dan in het noorden. Scheelt toch zo'n 15 cent per liter. Helemaal niet erg haha.

Qua natuur is het zuiden wel anders dan het noorden. Sicilie is ongeveer net zo groot als Nederland. Maar er zitten hier echt wel verschillen in de begroeiing en natuur. In het noorden is alles nog veel groener en zie je meer bomen en planten. In het zuiden is het toch wat meer dor en lijkt er minder regen te vallen.

Rond 13.30 uur zijn we bij ons nieuwe stekkie. Dat ziet er erg gezellig uit. Na het inchecken hebben we lekker rustig aan gedaan met wat te drinken en een spelletje Carcassonne. Daarna is het tijd voor weer wat "actie". Dus we besluiten toch nog even op pad te gaan naar een dorpje/stadje hier 40 kilometer vandaan. Caltagirone is "the place to be" als je op zoek bent naar Siciliaans keramiek. We zijn nog even op zoek geweest naar de kip die we al in Taormina hebben gezien, maar helaas we hebben hem hier niet meer gevonden :-). Hij had vast heel leuk gestaan in ons huis haha. Ook hebben ze hier een hele lange trap die prachtig versierd is met tegels en we hadden mazzel want er lagen ook bloemen op. Hier vond de ijstest van vandaag plaats. Het citroenijs hier scoort een 7. Dus nog maar een dag om een salon te vinden die over de 8+ heen gaat! Verder nog even een beetje rondgelopen, weer twee bruiloften opgemerkt en daarna terug naar Piazza Armerina.

Het dorpje waar we vannacht verblijven is erg liefelijk. Op zich denk ik wel toeristisch maar ik heb er geen souvenirswinkel gezien. Nog even de Duomo in geweest (ook al was het al na sluitingstijd) en we vonden ook nog een schattig winkeltje met een expositie over mineralen die hier gevonden zijn. De meneer had erg veel passie voor zijn werk en Irwin kreeg het hele verhaal te horen in het Italiaans hoe en wat. Volgens mij heeft hij er niet alles van mee gekregen :-). We mochten niet weg voordat we nog even wat in het gastenboek hadden geschreven.

We wilden gaan eten bij een restaurant dat we in het boekje hadden gevonden.Maar dat bleek niet meer te bestaan. Dus maar door naar het adresje dat de mannen aangaven die ons wisten te vertellen dat het restaurant niet meer bestond. Hier hebben we prima gegeten, al kon het niet op tegen de maaltijd die we in Agrigento hadden. De rit van morgen gaat ongeveer 2 uur duren, dus we staan weer een beetje bijtijds op is de planning. Het was vandaag ongeveer 30 graden en dat schijnt het morgen ook weer te worden. Dus in Nederland en hier is het ongeveer dezelfde temperatuur op het moment :-).

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene