Salve

4 juni 2014 - Marsala, Italië

Lieve allemaal,

Vandaag komt het verslag vanuit Marsala. Ook hier verblijven we weer twee nachten.

Gisteren hebben we nog gegeten bij een Italiaans restaurant bij ons in de buurt. We waren nog even terug gelopen naar wat steegjes met verschillende restaurant, maar de lekkerste leek ons toch het tentje bij ons om de hoek. Dat bleek een goede keuze te zijn. Ik had een heerllijke tonijnsalade en Irwin had een hele speciale pizza, een speciliteit van het huis met onder andere gorgonzola.

Omdat we veel van plan zijn om vandaag te doen, gaat de wekker vandaag weer bijtijds (6.45 uur). Omdat we weer gaan rijden hebben we de prosecco vandaag maar even gelaten voor wat het was. In het hotel waren ze nog even onze autosleutel kwijt, maar die was gelukkig ook weer snel gevonden en daarna konden we op pad naar de kathedraal van Monreale.

Dit was een half uurtje rijden en meer dan de moeite waard. Erg mooi van binnen en van buiten. Voor drie euro was het ook nog mogelijk om naar boven te gaan en daar had je echt een prachtig uitzicht over de stad, de baai en Palermo. Daarna zijn we nog een stukje door de stad gelopen op zoek naar een broodje voor tussen de middag. Maar op een of andere manier kwamen we toch weer uit in een winkel met allerlei lekkere dingen:-). De meneer bood ons ook zomaar iets lekkers aan zonder dat we uberhaupt iets besteld hadden. Ook dat was erg lekker. Dus we hadden voldoende lekkers bij ons voor de rest van de dag. Op het plein bij de kathedraal nog even een kopje koffie (het is tenslotte Italie :-)) en thee gedronken en daarna door naar een dorpje aan de kust (Terrasini). Volgens het boekje zou daar een mooi natuurgebied moeten zijn.

We hebben een hoop in het dorpje gezien (zoals los lopende koeien, verkoop van uien en knoflook uit de auto) maar het natuurgebied was even zoeken. In Italie staat het soms aangegeven en daarna zijn de borden in het niets verdwenen. Maar gelukkig kwamen we de borden weer op het spoor en konden we een mooie wandeling maken langs mooie planten en bloemen en hadden we ook een mooi uitzicht over de baai. Onze dag kon al niet meer stuk! Op een bankje in het stadje nog een broodje gegeten en daarna door naar de volgende stop die op het "programma" voor vandaag stond: het nationale park Zingaro.

In de boekjes hadden we al gelezen dat er verschillende routes door het park liepen. Na ongeveer een half uur kwamen we daar aan. Het was al wat later op de dag (circa 14.30) maar nog steeds knap warm. Dus voldoende water mee voor onderweg, want daar zou verder niets meer te koop zijn. De meneer bij de kassa legde ons netjes uit hoe ver alles lopen was. Dus we wisten van de hoed en de rand. Wat we niet wisten dat het toch aardig klimmen en dalen was gedurende de wandeling. Maar we hebben ons er goed doorheen gelopen. Al met al zo'n 4-5 kilometer gelopen en omdat het heel gelijdelijk en afwisselend klimmen en dalen was, was het gelukkig ook goed te doen. Het was echt een super mooie wandeling door het groen aan de ene kant en aan de andere kant de zee en uitzicht op de baai. Dat ik lopen nog zo leuk ga vinden :-), wie had dat ooit gedacht.

Terug bij de auto wilden we nog even door het dorpje Scopello waar volgens het boekje ook weer lekkere dingen te halen waren. Maar dat leek bijna onmogelijk om daar op een fatsoenlijke manier te komen. Aan die kant van het dorp waar wij vandaan kwamen mocht je niet parkeren en liep de politie al aardig bonnen uit te delen en aan de andere kant, mocht je meteen 5 euro betalen voor parkeren. Dus dan maar er even uit om een ijsje voor Irwin te halen. Dat bleek ook weer een goede keuze te zijn, want hier heeft het citroenijst (dat een soort waterijs met echte citroen was) zelfs een 8-. De stijgende lijn zet zich dus ook vandaag weer door.

Daarna was het tijd voor het laatste stukje naar ons nieuwe stek voor de komende dagen: Marsala. Dit was nog een uurtje. Hier verblijven in een resort waar ook wijn verbouwd wordt. In deze streek wordt Marsala wijn gemaakt (die we inmiddels geproefd hebben en die niet helemaal bij ons in de smaak valt, Irwin heeft hem gauw ingeruild voor een limoncello :-)). En ook met een heerlijk zwembad. We hebben dus helemaal niets te klagen. Net gegeten in het restaurant dat er bij hoort en vanavond ook weer bijtijds naar bed, want morgen zijn er weer allemaal mooie nieuwe dingen te ontdekken!

Walter het valt ons op dat ze hier geen buongiorno zeggen maar salve. Irwin is niet bekend met deze vorm van goedendag zeggen. Volgens de meneer in het hotel is het een informelere manier van elkaar gedag zeggen die in heel Italie voorkomt. Ben jij bekend met deze uitdrukking?

Liefs en een dikke knuffel,
Irwin en Irene